انقلابی نوین برای ایجاد تحول در آموزش،با فعال سازی عملکرد و توسعه همزمان هر دو نیمکره چپ و راست مغز!

✍به قلم محمدرضا انصاری نیکو/سردبیر پایگاه خبری صدای بهبهان

پیشرفت تحصیلی و موفقیت در تحصیل همواره هدفی است که هم والدین و هم دانش آموزان مشتاقانه آرزو دارند به آن دست پیدا کنند.استان خوزستان همواره از استان هایی بوده که متاسفانه به دلیل داشتن شرایط خاص(وجود دانش اموزان دوزبانه،و نبود امکانات و همچنین مهمتر از آن تجهیزات و کمبود نیروی انسانی)در امر اموزش همواره دارای مشکلات و معضلاتی بوده،ولی با همه ی این کاستی ها گاهی تلاش نیروی انسانی تلاشگری که در این استان و همدلی که در بین خود فرهنگیان بوده تا حدودی از این مشکلات و معضلات کاسته، و هر بار با روش های نوینی که خود فرهنگیان ابداع میکنند و طرح های مفید و نه فقط طرح هایی که ارزش آنها فقط در حد یک عکس میباشد توانستند دانش آموزانی تربیت کنند که در بسیاری از مناسبات علمی،اجتماعی و…صاحب نظر باشند، و گاهی میتوان از شرایط خاص حاکم بر جامعه به نحو احسن استفاده کرد و یکی از این شرایطی که در حال حاضر بسیار در بین کودکان و دانش آموزان نفوذ کرده تاثیر تکنولوژی می باشد.
در جامعه امروزی ما کودکان و نوجوانان که فعالترین و پویا ترین قشر جامعه هستند با غرق شدن در دنیای دیجیتال به جای سود بردن از فناوری ها و آخرین دستاورد های علمی و تکنولوژی دچار وابستگی مفرط و منفی به ابزارهای سخت و نرم و ائتلاف وقت و انرژی شده اند و متاسفانه روحیه تلاش و پشتکار در آن ها روز به روز کمتر می شود‌.این موضوع میتواند برای استان ما بسیار مهم باشد چرا که استان خوزستان دارای جمعیت جوان و عالی ترین سرمایه انسانی است،بنابراین پیشروی در عرضه علم نوین و پاسخگویی به نیازهای قشر دانش آموز و هدایت آنها در جهت استفاده بهینه از انرژی،وقت و استعداد و تربیت نیرویی با توانایی ذهنی و فکری و مهمتر از آن مهارتی بالا بسیار ضروری است.و یکی از راه کارهایی که میتوان دانش آموزانی پویا داشت فعال کردن ذهن آنها الخصوص هر دو نیم کره مغز به جای یک نیمکره مغز برای توسعه عملکرد ذهن و بالابردن توانایی فکری و تمرکز و سرعت و دقت دانش آموزان می باشد.
نقش مغز جمع آوری و پردازش اطلاعات و فرمان به اعضای بدن برای انجام کار میباشد‌.مغز از دو نیم کره اصلی به نام نیمکره های راست و چپ تشکیل شده است.تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۹۵ درصد مردم جهان بعد از سن هفت سالگی نیمکره چپ مغز را به عنوان نیمکره غالب به طور گسترده برای عملکرد روزانه استفاده می کنند.نیم کره چپ مسول پردازش منطقی و سیستماتیک از اطلاعات و منطق و تجزیه و تحلیل است.و اغلب انسان ها با تکیه بر این نیم کره از عملکرد نیمکره راست که در ارتباط با خلاقیت آنها است غافل میشوند.نیمکره راست مغز در رابطه با رنگ ها،اشکال هندسی،موسیقی،و ثبت وقایع تصویری است،که سرعت آن ۲۰ برابر نیمکره چپ است و تقریبا فراموش ناپذیر است و اینجاست که اهمیت استفاده از این بخش مغز مشخص می شود و به همین دلیل دانشمندان و روانشناسان سالهای اخیر سعی در کشف روشهای جدید به کار گیری نیمکره راست مغز همراه با نیمکره چپ و جلوگیری از مغلوب شدن این بخش مغز کرده اند.
در دوران کودکی مغز انسان آماده رشد و یادگیری اطلاعات جدید و دستیابی به مهارتهای جدید و پیشرفته می باشد.مغز یک کودک یا فرد نوجوان آمادگی بسیار زیادی با محرک های تقویت بینایی،حسی،حرکتی،شنوایی و مهارتهای شناختی خود را دارد.یادگیری محاسبات ذهنی سریع محرک بسیار خوبی برای مغز است که با استفاده از هر دو نیمکره های چپ و راست مغز باعث توسعه مغز به صورت همزمان در نتیجه رشد متعادل تر است.این یادگیری میتواند از سن ۵ تا۱۶ سالگی صورت بگیرد چرا که در این سن مغز بیشترین آمادگی برای فعال کردن هر دو نیمکره اللخصوص نیمکره راست را دارد.و همچنین در این سن فرد دارای کنترل خوبی از مهارتهای حرکتی خود بوده و اشتیاق زیادی برای یادگیری مهارت های جدید را دارد.
آلبرت انیشتین معتقد بود که تصور یا تخیل از دانش مهمتر است،برای این که تخیل منبع اصلی کشف دانش است،همه ما میدانیم که حافظه عبارت است از توانایی ذخیره و بازیابی اطلاعات و تجارب است مشخص شده است که حافظه که در نیم کره چپ مغز وجود دارد بلند مدت نیست اما تصویری که در نیم کره راست مغز ثبت شده برای همیشه در ذهن می ماند.با تحریک نیم کره راست و ترکیب آن با حواس از چشم ها و گوش ها و دست ها توانایی ذخیره و بازیابی با هم توسعه داده میشود.این روش میتواند در بالا بردن اعتماد بنفس_ارتقاع تفکر بصری،افزایش توانایی حل مساله،بهبود خلاقیت،تمرکز و استقامت ذهنی که از اهداف اصلی آموزش و پرورش هست موثر باشد.