پتانسیل ها و کمبودهای آموزش و پرورش در شهرستان بهبهان

🖊️تحقیقی از *رضا زاهدی اصل* , آموزش دهنده ی نهضت سواد آموزی شهرستان بهبهان

*نوشته شده در ٢۰ خرداد ١۴۰١*

برنامه ریزی جامع و مناسب و در سطح کلان، با این هدف که اداره ی آموزش و پرورش بهبهان بتواند در جهت افزایش بهره‌وری فرایندهای خود گام بردارد، مستلزم استفاده از مدل های برنامه ریزی استراتژیکی می باشد که با هدف برآورد وضعیت در محیط داخلی و خارجی این اداره, ضروری به نظر می رسد.
با تنظیم این مدل برای آموزش و پرورش، استفاده از چند دسته استراتژی ممکن می‌ شود. بنابراین پس از یک تحقیق کلی، لیستی از نقاط ضعف‌ و قوت‌ در بدنه ی آموزش و پرورش بهبهان، قابل شناسایی است که در زیر, به آنها پرداخته می شود.
*نقاط ضعف شناسائی شده در سطح شهرستان بهبهان* :

١-تعداد پائین معلمان و نیروهای خدماتی در مدارس

٢-فرسوده بودن و فقدان ایمنی کافی بسیاری از فضاها و تجهیزات آموزشی در سطح شهرستان

٣ – فقدان سازماندهی و تقسیم مناسب و عادلانه ی معلمان

۴ – کمبود و عدم رعایت طراحی و تجهیز مدارس شهرستان, متناسب با نیازها و استانداردهای آموزشی و کمک آموزشی

۵ – ضعف و نارسایی در مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش بهبهان (جذب، *آموزش* ، توزیع، ارتقاء و نگاهداشت)

۶- پایین بودن اثربخشی و کارایی برخی از امکانات و منابع آموزشی و به تبع آن اتلاف این منابع

٧-نبود و چه بسا کمبود فناوری‌های نوین در همه‌ی مراتب از اداره کل تا مدارس در سطح شهرستان

٨- عدم توزیع مناسب و استفاده‌ی بهینه از منابع مالی و اعتباری موجود

٩-عدم هماهنگی و تناسب بین آموزش‌های فنی و حرفه ای و نیازمندی های شهرستان

١۰-نبودن و کمبود بودجه و همچنین اراده ی کافی برای تعمیر و نگهداری فضاها و تجهیزات

١١– کمبود فضاها و تجهیزات پرورشی و تربیتی و ورزشی

١٣ – *کم توجهی به ظرفیت‌های غیردولتی و مردم نهاد و وابستگی شدید به منابع تحقیقاتی در بخش دولتی*

١٣- چند زبانه بودن دانش آموزان بهبهانی و کم توجهی به این واقعیت بغرنج و عدم وجود طرحی جامع برای مرتفع نمودن این پدیده

١۴-نبود و یا عدم وجود ارتباط مناسب و منطقی, بین والدین و اولیا مدارس و هماهنگی با اداره کل

١۵-عدم جذابیت محیط مدرسه و کلاس
یکی دیگر از عواملی که موجب دلزدگی دانش آموزان از مدرسه می‌شود محیط خشک و بدون جذابیت آن است.

١۶-انتظارات غیر واقعی والدین و آموزگاران بهبهانی از دانش آموزان و ایجاد رقابت‌های ناسالم بین والدین دانش آموزان مثل فشار آوردن بر فرزندانشان و مدیران مبنی بر قبولی در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و شاهد، محیط گاها نامناسب تعدادی از مدارس، مقررات خشک بعضی مدارس که توسط والدین گزارش شده, همگی در ایجاد استرس بین دانش آموزان موثر است

به همچنین نقاط قوت آموزش و پرورش در سطح شهرستان عبارتند از:

١-حضور فیزیکی و نقش آفرینی خانواده‌ها در آموزش و پرورش فرزندان در دوران کرونا که می توان از این ظرفیت برای دوران پساکرونا بهره برد

٢-وجود معلمان و متخصصان امر آموزش در بدنه ی آموزش و پرورش بهبهان که جزو مفاخر استان محسوب می شوند

٣-بالا رفتن فرهنگ اجتماعی مردم و افزایش مطالبات به حق از آموزش و پرورش که به تبع آن باعث رشد آموزش در سطح کل جامعه ی بهبهانی می شود

۴-گسترش استفاده ی بهینه از شبکه ی اینترنت و فناوری نوین در داخل بدنه ی آموزش و پرورش(مدرسه و خانواده)

۵-اقبال فرهنگ عمومی بهبهانی ها برای نوآوری در برنامه های درسی دانش آموزان

۶-وجود مراکز دانشگاهی متعدد و رشته های تخصصی مرتبط با نیازهای آموزش و پرورش در بیرون از نظام آموزش و پرورش که در سطح شهرستان فعالند و می شود از آنها و پتانسیلشان در جهت اعتلای آموزش بهره ها برد.

٧-فعال بودن بخش سواد آموزی شهرستان و استفاده ی بهینه از نیروهای دارای تحصیلات بالا و آکادمیک و جهادی بسیار کارامد در سطوح اداری و آموزش دهنده, که به تبع آن, سطح بیسوادی و کم سوادی را در حد ۵% رسانده اند

٨-وجود خیرین مدرسه ساز و دارای تمکن بالای مالی در سطح شهرستان, که با یک برنامه ریزی اصولی می توان از ظرفیت آنها در جهت بالا بردن کیفیت فضاهای آموزشی بهره برد

امید است با توجه به شناسائی نقاط قوت و ضعف آموزش و پرورش شهرستان بهبهان, در جهت رفع نواقص و تقویت ظرفیت ها استفاده شود تا شاهد جامعه ای پویا, سرزنده, شاداب در سطح شهرمان باشیم.